søndag 12. april 2009

Jørgen Shommer

Halla!
Akk ja, da var den fantastiske Siri Winther ute på hytten, og ute av stand til noen som helst form for eksepsjonell blogging. Hva, o hva kan man gjøre?! Tja, å overlate bloggingen til MEG er nok ikke det lureste i alle fall (ei heller frivillige, men hva kan man gjøre når laptoppen er lånt ut til sin bedre halvdel, meg, og man selv er på hytten). Så, hva er det egentlig det går i her, det lurer jeg på. Kan ikke akkurat si at jeg er noen ekspert på dette "blogge-" fenomenet, men skal vel alltids få skvist ut et par linjer. Jeg er jo da, om noen lurte, Siri's fantastiske elsker, koser og klemmer - Jørgen Shommer. Nuvel, Shommer er kanskje ikke akkurat etternavnet, men det klinger da godt i alle fall!

Jeg leste nylig en tekst om noen som har laget en Wergelands- database. Denne databasen kan man da bruke for å kryssjekke om andre tekster er vitterlig "Wergelandske" eller ikke, basert på forskjellige faktorer. En faktor var vel noe slikt som at setningene er veldig lange, med mye oppfinnsom tegnsetting; noe jeg ikke er alt for flink å benytte meg av. Burde flette inn noen semikolon her, kommaer der og streker overalt, o vel. Ellers bruker jo Wergeland både korte fine ord som akk o ve, noe jeg selv er en svoren tilhenger av (i alle fall akk o ve!), men samtidig ord av en betydelig størrelse ála Wienerpølsekomposisjonsmaker. Vel, nå er vel kanskje ikke akkurat dette ordet et særs godt eksempel på noe Wergeland ville skrive i en tekst (eller har han det? Hvem vet!), men det er i det minste av en sådan lengde, og et fantastisk ord likeså! Ellers var det vel et par andre faktorer også, men av en heller uinteressant verdi for både meg, og dere, akk Wergeland du Wergeland. Slikt et litterært geni for Norge og verden generelt, men så utrolig kjedelig for oss spreke unge nordmenn idag.

Akkurat på dette tidspunktet burde jeg også flette inn et par ordspill, og kanskje til og med noen allegorier, men det er vel egentlig min rake motsetning; Winther's arena. Jeg er ikke noe særs til hverken det eller tekstskriving. Akk o ve!

Ps: Feel free til å Wergelandifisere denne teksten, eventuelt deres egne. Skulle ha limt inn en link her til artikkelen også, men da den var i papirform får dere nøye dere med en PS som ikke sier noe særs uansett. Muaha!

Jørgen Shommer, signing out, i denne fantastiske Vhårtiden. (Hø Hø)

1 kommentar:

  1. Jørgen, du er like fantastizk som Siri. Synes du skulle starte din egen blogg, jeg. Selv er jeg meget kortfattet hva Wergelandske ord og vendinger gjelder, og pleier å holde meg til Akk!, siden å slenge på noen oer og veer (ha. ha.) som regel er altfor slitsomt.

    Peace out. Eller noe.

    SvarSlett