søndag 18. januar 2009

Siris mattips, del I


"Siri lune chiligryte"

Ingredienser:
  • Paprika, løk og grønn chili i strimler
  • Ferdig oppskårne biffstrimler
  • Grovt krossade tomater
  • Lyse bønner i tomatsaus
  • Chilikrydder
  • Salt og pepper (ikke avbildet)
  • Skjærebrett (skal ikke stekes)
  • Jamie Oliver stekepanne (skal være mellom det røde på komfyren og matvarene)
ADVARSEL! Se opp får å unngå åpne skapdører i hodehøyde. Au.

Sleng litt smør i varm panne og fres løken og paprikaen. Trekk dem litt til side i pannen så det blir plass til..

Kjøttet. Stekes til gyllenbrun farge. Kan gjerne være litt rødt siden det skal 'kokes' i tomatsaus etterhvert.

Irriter deg over Maxis elendige strimlejobb og gjør strimlene til strimler istedet for feite klumper selv, gjerne ved hjelp av en kniv.

Legg kjøttet tilbake i pannen, og tilsett de "grovt krossade tomatene" og chilien. Krydre etter behov.

La retten småkoke i noen minutter før du tilsetter bønnene. Varm opp under omrøring.

Gratulerer. Du er snart i mål. Anrett maten på en fin tallerken og gjør deg mentalt forberedt til å nyte "Siris lune chiligryte". Pynt gjerne med fersk koriander (ikke avbildet).

På vei til sofaen/spisebordet/kjøkkenbordet: Mist balansen og la tallerkenen gli ut av hendene. Den lune chiligryta smaker best blandet med parkett som ikke har vært støvsugd på 2 uker.

Eller.. spis sjokolade til middag. Næringsrikt? Neppe. Godt? Ja!

Del I av Siris mattips i samarbeid med Sirihaterverden™ og Sirikjøpertakeoutnestegang™

5 kommentarer:

  1. Yummi! Det så GODT ut:)

    SvarSlett
  2. Siri, du er min matlagingsgudinne. Eller noe.

    SvarSlett
  3. Hahahahaaha

    Men det var jo veldig godt jobba, da. Helt til parkett+tallerken -steget. Men sjokolade til middag er jo ikke å forakte. Takk for middagstips!

    SvarSlett
  4. Haha, ååå! Jeg klaer ikke lage mat en gang, jeg da, men sjokolade er alltid godt hoho

    SvarSlett
  5. Hahaha, herlig! Jeg tror jeg hadde begynt å grine hvis det hadde skjedd. Matvrak much?

    Note to self: Lag dobbelt så mye mat neste gang du lager mat for å unngå pinlige grinescener. Siden så mange ser meg, mener jeg...

    SvarSlett